ירקות ממולאים בשר ואורז

נכון שממולאים זה מאכל כזה שתמיד תמיד טעים?? 

אני באמת לא חושבת שאני מכירה מישהו שיתנגד לאיזה כרוב ממולא, או איזו עגבניה עסיסית מלאה בבשר טחון ואורז, שיושבים בתוך רוטב אדום מתובל בדיוק כמו שצריך. 

גם לכם יש עכשיו ריר בפה?? כי לי לגמרי כן 😉

אז נכון, ממולאים זה משהו שדורש קצת יותר פצ'קריי וזמן, אבל פעם ב.. זה בהחלט משהו שאני מוכנה להשקיע בו. והמהירות שבה הם מתחסלים מעידה על כך שאכן מדובר בהשקעה משתלמת!

את הירקות למילוי אתם יכולים לבחור כאוות נפשכם: בצל, עגבניה, כרוב לבן, קישואים, גמבות, עלי מנגולד.. באמת, מה שמתחשק לכם!

אופן ההכנה של הירק, לפני שממלאים אותו, הוא די זהה: צריך לרכך את הירק במידה, כלומר שלא יהיה מבושל מידי, אבל מספיק רך כך שניתן לקפל אותו או לגלגל אותו בקלות ובנוחות. ירקות שאין בהם שכבות ושאינם עלים, אלא עם "בשר" בפנים, צריך כמובן לרוקן בעזרת כפית קטנה.

זמן עבודה: 45 דקות, זמן הכנה כולל: כשעה וחצי

כמות: סיר גדול ורחב. תלוי מאוד בירקות שבחרתם ובגודלם. מכמות המילוי שכתבתי כאן, יצאו לי 10 עגבניות ו-12 שכבות בצל ממולאות.

מדד הפצ'קריי: גבוה. מהמתכונים הבודדים בבלוג הזה שמקבלים את הדירוג הזה.. 😉

מדד השמנמנות: נמוך. 

יש מאכל ביתי ומנחם יותר מאשר ממולאים?

מצרכים:

ירקות למילוי- אני בחרתי עגבניות ובצל. מוזמנים, כאמור, לבחור איזה ירקות שאתם אוהבים. 

1/2 כוס אורז (לפני הבישול) 

1/2 קילו בשר טחון (או טבעוני טחון)

בצל בינוני קצוץ דק

צרור פטרוזיליה קצוצה (אם אין- אפשר גם פטרוזיליה מיובשת)

צרור כוסברה קצוצה (כנ"ל, אפשר מיובשת)

4-5 כפות רסק עגבניות

מעט מים לדילול

תבלינים: 1/2 כפית כורכום, 1 כפית כמון, 1/4 כפית בהרט, 1+1/2 כפיות פפריקה מתוקה, 1/2 כפית תערובת ראס-אל-חנות, קורט קינמון,  מלח-פלפל

לרוטב בסיר:

קופסה בינונית רסק עגבניות (240 גרם)

מים לדילול רסק העגבניות (בערך כוס וחצי)

3 שיני שום כתושות / פרוסות 

2 כפות שמן זית

תבלינים לרוטב: 1 כפית סוכר, 1 כפית כורכום, 1 כף כמון, 2 כפות פפריקה מתוקה, מלח-פלפל לפי הטעם.

אופן ההכנה:

מתחילים בבישול 1/2 כוס האורז לפי הוראות היצרן. 

במחבת / סיר רחב מטגנים במעט שמן זית / קנולה את הבצל הקצוץ. כשהוא נהיה שקוף ומעט זהוב, מוסיפים את הבשר הטחון (או הטבעוני) פנימה. מטגנים על אש גבוהה יחסית, עד שהבשר הופך מאדום לחום.

בשלב זה מעבירים לאש נמוכה ומוסיפים את שאר מרכיבי המילוי: האורז המבושל, רסק העגבניות, התבלינים, העלים הקצוצים והמים לדילול. כמות המים צריכה להיות כזו שיהיו מעט מים במחבת, קצת מעבר לכל החומרים היבשים. לבשל כך מספר דקות עד שהנוזלים מצטמצמים והמילוי הופך לאחיד.

טיפ קטן: כשאני מכינה עגבניות ממולאות, אני לוקחת את כל המיץ, הזרעים והבפנוכו של העגבניה שרוקנתי, ומוסיפה את זה לתוך תערובת המילוי. 

מבחינת המרקם והטעם, האמת שזה טעים כבר עכשיו. פשוט קצת יותר רך ורטוב ממה שאנחנו רגילים כשאנחנו אוכלים אורז.. הרבה פעמים אני נותנת לקטנות שלי לאכול מהמילוי הזה, הן מתות על זה 🙂 

ועכשיו, ממלאים את הירקות:

עגבניה: פורסים את החלק העליון של העגבניה, חיתוך ישר. כך נוצרת מעין "כיפה" שאחר כך תסגור על המילוי. מרוקנים את כל החלק הפנימי, בעזרת כפית קטנה (וכאמור- ממליצה להוסיף את זה לתערובת המילוי). ממלאים בתערובת ומכסים.

בצל: קודם כל מקלפים את הבצל. אח"כ יוצרים חתך לגובהו, רק מצד אחד. שימו לב- החתך הזה צריך להגיע עד לליבה של הבצל (ולא לעבור לצד השני). מבשלים את הבצל במשך 5 דקות בסיר עם מים רותחים, ואז מוציאים ולאחר קירור קל מקלפים בעדינות שכבה-שכבה. כך בעצם מקבלים את שכבות הבצל. מניחים את המילוי בפנים ופשוט מגלגלים את הבצל כך שיסגור על המילוי מסביב.

גמבה: לבחור גמבות קטנות ויחסית קלות במשקל (כלומר, בעלות דפנות לא מאוד עבות ובשרניות). חותכים את ה"ראש", מנקים את כל הזרעים. לאחר המילוי, מכסים עם החלק שחתכנו, כמו מכסה.

קישוא: מומלץ לבחור קישואים קטנים וחמודים. אין צורך בבישול מקדים. חותכים אחד מהקצוות של הקישוא, ומרוקנים בעדינות ובתנועות סיבוביות את ה"בשר" שלו. יש כלים ייעודיים, אבל תכלס אפשר גם עם כפית קטנה. ממלאים במילוי, לא לפחד לדחוס..

מנגולד: חולטים חצי דקה עד דקה במים רותחים, מוציאים וחותכים את החלק הגבעולי הלבן. את התערובת למילוי מניחים באחד הקצוות, מגלגלים מעט, מקפלים לכל האורך את שני הצדדים ומגלגלים קדימה עד הסוף.

כרוב לבן: חולטים את הכרוב השלם במים רותחים, כחמש דקות. מוציאים ולאחר קירור קל, חותכים את הכרוב לגובהו עד לליבה שלו. מקלפים כך בעדינות רבה שכבה – שכבה. כמו עם המנגולד, גם כאן- חותכים את החלק הקשיח של העלה. את המילוי מניחים באמצע, מקפלים משני הצדדים ומגלגלים.

לאחר המילוי, מכינים את הרוטב בסיר:

מכניסים את כל המצרכים של הרוטב לתוך הסיר, על אש בינונית-נמוכה. ממליצה לבחור סיר יחסית רחב, ולא עמוק במיוחד, והכי חשוב- שניתן להכניס לתנור. 

בשלב הזה, הרוטב צריך להיות נוזלי מאוד. במהלך הבישול הוא יצטמצם לאט לאט ויגיע לטעם ולמרקם המושלמים.

כשרכיבי הרוטב מתאחדים ומתחילים כבר לבעבע מעט, מניחים בזהירות את הירקות, צמודים אחד אל השני, בתוך הסיר. 

מכסים ומבשלים על אש נמוכה כשעה. תוך כדי הבישול, אני ממליצה לפתוח את המכסה מידי פעם ולוודא שעדיין יש נוזלים בסיר. שוב, הם אמורים להצטמצם- אבל לא להתייבש לגמרי! אם חסר, אפשר להכין בקערה כמות של מים עם הרסק והתבלינים, ולשפוך לתוך הסיר.

לאחר שעה של בישול, מעבירים את הסיר (ללא מכסה) לתנור שחומם מראש על 200 מעלות, למשך 10-15 דקות. זה מוסיף טיפה חריכה, אז אמנם השלב הזה לא חובה אבל בהחלט מוסיף לטעם ולמראה. 

אני ממש מקווה שלא תירתעו מאורך המתכון, ומכל השלבים!

כמו שכתבתי בפתיחה, מדובר באמת בתבשיל יותר מושקע ומורכב, אבל באמת שזה שווה את זה!! 

 

אז תחזרו לספר איך יצא 🙂

 

בתאבון!!

WordPress Theme by RichWP
%d בלוגרים אהבו את זה: